Internet jest pomocnym narzędziem w robieniu zakupów. W ten sposób można zaoszczędzić czas i pieniądze. Czasami zakupy przez internet niosą ze sobą niestety ryzyko. Kilka porad pomoże ci wystrzec się pewnych błędów. Konsument ma bowiem swoje prawa i obowiązki.
Do czego ma prawo konsument kupując przez Internet?
- Testy
usług – zalecane jest sprawdzanie, czy oferowana usługa
testowa na kilka dni nieodpłatnie nie stanowi umowy, która przedłuży się
automatycznie w drogą i niepotrzebną umowę.
- Niezamówiona
korespondencja - może być
pułapką służącą do wyłudzenia pieniędzy lub naszych danych. Nie
odpowiadamy na emaile zapraszające nas do klikania na linki w celu
aktualizacji danych osobowych. Podane nieopatrznie dane są często
wykorzystywane do działań o charakterze przestępczym.
Dokonując zakupów on-line konsument ma prawo do:
- jasnej i pełnej informacji o
oferowanych towarach i usługach - przed złożeniem zamówienia
- pisemnego
potwierdzenia informacji
o dokonaniu zakupu. Warto wydrukować
stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia
zamówienia. Nie później niż w chwili dostawy konsument powinien otrzymać w
formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy
o określonej treści
- odstąpienia
od umowy w ciągu 7 dni roboczych (w Polsce 10 dni
kalendarzowych) bez ponoszenia dodatkowych kosztów (z wyjątkiem kosztów
zwrotu towaru do sprzedawcy)
UWAGA! Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne oraz zakupu przez licytację.
Zanim zostanie dokonany zakup
- należy
sprawdzić adres i numer telefonu do przedsiębiorcy; nie można
zakładać, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że
adres internetowy ma skrót .pl
- zaleca
się korzystanie z takich witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności (w szczególności
bezpieczne połączenia) - sygnalizowane poprzez symbol ("ikonkę")
kłódki na spodzie ekranu monitora.
- warto
sprawdzić, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności
(tzw. politykę prywatności)
i wskazuje, w jakim trybie będą przetwarzane dane osobowe.
- koniecznie
trzeba sprawdzić, czy nabywany towar np. urządzenie elektryczne odpowiada
technicznym wymogom w danym kraju.
- konsument
powinien upewnić się, czy gwarancja jest honorowana w kraju jego
stałego pobytu, a jeżeli zajdzie konieczność zwrotu towar
sprzedawcy w jego kraju, to warto wyjaśnić jak przebiega procedura zwrotu
produktu.
- rekomenduje
się kalkulację wysokości dodatkowych kosztów zakupu, takich jak
podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki.
- można
upewnić się czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie
określonych dobrych praktyk; jeśli tak, to będzie łatwiej dochodzić swoich
praw; o przynależności do systemu świadczyć będą oznaczenia graficzne
(logo); do systemów takich należy między innymi Euro-label.
Kiedy sprawy przybierają
niekorzystny obrót
Jak i do kogo skierować skargę?
Jak najszybciej należy powiadomić przedsiębiorcę o problemie.
Trzeba złożyć skargę na piśmie i umieść w niej
następujące informacje:
- datę
zamieszczenia informacji handlowej i adres strony, na której się ona
pojawiła
- datę
złożenia zamówienia
- cechy
zamówionego produktu lub usługi
- zapłaconą
kwotę i metodę płatności
- dodatkowe
dane, np. numer zlecenia albo klienta
- przyczynę
skargi
- inne
dane, które są istotne
- żądanie,
np. wymiany towaru, zwrotu pieniędzy
Zalecane jest zachowanie kopii strony internetowej (np.
wykorzystując klawisza PrintScreen), umowy, regulaminu,
zgłoszenia
reklamacyjnego i całej korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą.
Gdzie konsument może szukać pomocy?
Jeżeli negocjacje ze sprzedawcą kończą się niepowodzeniem,
powinny zostać rozważone inne metody dochodzenia
roszczeń. W rozwiązywaniu
problemów w transakcjach ponadgranicznych na terenie Unii Europejskiej,
Norwegii i Islandii pomaga Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Warto skontaktować się z
centrum i wysłać skargę konsumencką.
Jeśli nie uda się zakończyć sporu metodami polubownymi (mediacje, sądy konsumenckie),
w ostateczności pozostaje odwołanie się do sądu. Niestety, postępowanie w
sporach ponadgranicznych z obcym przedsiębiorcą często oznacza złożony,
kosztowny i powolny proces.
Oszustwa i triki w
cyberprzestrzeni
Przestrzeń internetowa
stała się dla przestępców nowym miejscem, w którym istnieje możliwość łatwego
oszukania konsumentów. Do najbardziej popularnych trików zalicza się:
- Ukryte
adresy - pseudo-przedsiębiorcy próbują sprzedawać towary lub usługi, stosując
anonimowe adresy poczty elektronicznej albo numery skrzynki pocztowej i
utrudniają tym samym ustalenie ich aktualnej lokalizacji.
- Atak za
pośrednictwem haseł – to ogłoszenia w rodzaju "TAJEMNICA GWARANTOWANEGO SUKCESU"
albo "JAK ZAROBIĆ MILION", lecz te hasła w obcym języku nie
zapewniają obiecywanego rezultatu.
- Niejasne
listy referencyjne, listy pochwalne - "Tysiące usatysfakcjonowanych
klientów!" - brzmi dumnie i robi wrażenie, ale rzadko jest to
informacja, która pozwoli sprawdzić wiarygodność twierdzenia.
- "To
nie jest trik"/"This is not scam" - nie
należy dać się zwieść takim hasłom. Uczciwy biznes nie potrzebuje tego
typu zapewnień.
- Obietnice
natychmiastowego bogactwa - zwykle brzmią zbyt dobrze, by być prawdziwymi.
- Zapłać za
ujawnienie sekretu - czasem można spotkać w Internecie ofertę uzyskania sekretnej metody
wzbogacenia się dla wybrańców. Tymczasem zwykle ofiarami tego wybiegu są
tysiące użytkowników. Oszuści sugerują, że tajemnica ta jest dostępna za
stosowną opłatą.
- Ukryte
wydatki – należy uważać na ogłoszenia i reklamy obiecujące brak jakichkolwiek
kosztów wstępnych, a następnie zwracających się o tylko jednorazową
opłatę.
- Testy
usług – zalecane jest sprawdzanie, czy oferowana usługa
testowa na kilka dni nieodpłatnie nie stanowi umowy, która przedłuży się
automatycznie w drogą i niepotrzebną umowę.
- Niezamówiona
korespondencja - może być
pułapką służącą do wyłudzenia pieniędzy lub naszych danych. Nie
odpowiadamy na emaile zapraszające nas do klikania na linki w celu
aktualizacji danych osobowych. Podane nieopatrznie dane są często
wykorzystywane do działań o charakterze przestępczym.
Spam
Niezamówiona
informacja handlowa (tzw. spam) jest niedozwolona. W polskich przepisach został przyjęty tzw. wariant opt-in, tzn. wymagana jest uprzednia zgoda klienta-odbiorcy.
Za zgodę uważa się również domyślne zezwolenie (np. przez przekazanie swojego
adresu e-mail) pod warunkiem, że odbiorca był zasadniczo poinformowany o
zamiarze użycia go do celów marketingowych.
Jednocześnie w
przypadku spełnienia nie zamówionego świadczenia drogą elektroniczną jego
realizacja odbywa się na ryzyko przedsiębiorcy. Konsument nie jest zobowiązany
do uiszczania żadnych opłat za tego rodzaju dostarczoną usługę.
Zarówno aukcje
internetowe, jak i strony ogłoszeniowe umożliwiają zainteresowanym zbycie
różnego rodzaju towarów w drodze sprzedaży lub - w przypadku aukcji -
licytacji. Warto:
- pamiętać, że umowa nie jest zawierana z firmą – operatorem serwisu aukcyjnego (np. eBay, Allegro), czy operatorem
strony ogłoszeniowej, więc nie będzie on ponosił odpowiedzialności, gdy
pojawią się problemy z nabytym produktem.
- upewnić się, czy osoba oferująca towar jest wiarygodna, m.in. przeczytać komentarze dotyczące tego sprzedawcy i opinie
pojawiające się na forum wewnętrznym w witrynie internetowej organizatora
aukcji (forum dyskusyjne, chat-room), sprawdzić ile i jakiej wartości
towary sprzedawał dotychczas.
- do zapłaty wykorzystywać systemy bezpiecznej
płatności albo systemy polecane przez przedsiębiorców depozytowych albo
przelewem bankowym.
UWAGA! Umowy zawierane na
aukcjach są wyłączone spod zakresu działania dyrektywy 97/7/WE z dnia 20 maja
1997 r. o ochronie konsumentów w umowach zawieranych na odległość.
Dlatego w
przypadku zakupu na licytacji nie przysługuje prawo do zwrotu towaru.
Wszystko się teraz przenosi do Internetu, więc na pewno nie powinniśmy się odcinać od tej formy robienia zakupów. Niestety chyba każdy kiedyś został w ten sposób oszukany.
OdpowiedzUsuńŚwietny blog oraz wpis. Zakupy przez Internet zawsze powodują mnóstwo frajdy. Jest to prawdziwa gratka dla łowców okazji. A czy według Ciebie pozyczki on line mogą nam pomóc w realizacji zakupowych marzeń?
OdpowiedzUsuńA jak według Was wygląda złożenie wniosku naszybkie chwilowki. Korzystacie z tego rozwiązania w biznesie? Mam małą knajpkę i przyda jej się remont.
OdpowiedzUsuń